bemästra facilitering
Från Påstående till Fråga
Charlotta baserar utbildningen om facilitering på en matris. Ja, faktiskt. Den tar hand om individen, gruppen och processen på sin väg mot att förstå, förändra och förädla. Matrisen fylls under utbildningens gång med en mängd modeller och övningar. I det dagliga arbetet väljer användaren var fokus ska ligga; vem det berör (raden) och vad som ska ske (kolumnen).
Om The Matrix.
Uppslag från Bästa hjälpen.
Exempel på övning. Öppna Stäng.
Exempel på övning. Check in.
Exempel på övning. Perspektiv.
Beskrivning
Matrisen, som beskrivs i filmen, fylls under utbildningens gång med en hel del modeller och övningar. Charlotta kallar sin matris för The Matrix och du hittar den i Tobegins broschyr Bästa hjälpen (2022). Den finns också beskriven i boken TÄNK OM allt börjar med dig själv (2024).
Du kommer att lära dig om vikten av perspektiv och vad förmågan att sätta sig i någon annans perspektiv gör för förståelsen av omgivningen, affärsmöjligheten och mänskligheten.
Du kommer också att bemästra förmågan att kunna vända problem – ofta definierade som påståenden – till frågor. Frågor som får ett svar redan under utbildningens gång med hjälp av en tydlig process, med sitt ursprung i Design Thinking och Double Diamond.
Exempel på övningar
Check in
När en check in används korrekt, ger de mötesdeltagare en möjlighet att ansluta, dela och fokusera på det viktigaste ämnet. De behöver få vara kritiska för att skapa meningsfulla möten. Genom att etablera en öppen och tillitsfull atmosfär, kan vi skapa produktiva diskussioner och öka engagemanget. De ska ses som en möjlighet att starta möten, så att de fortsätter framåt och de ska säkerställa att varje deltagare känner sig hörda och involverade.
Ha ett gäng olika typer under armen och var säker på att du vet varför du använden vilken, vid vilket tillfälle.
Den enklaste övningen kan vara denna: Be deltagarna checka in med sitt namn och med ett ord. Svaren ger dig som facilitator en tydlig bild av vilka deltagare du kan låta vara en stund och vilka som fungerar som ypperlig draghjälp i början. Den går utmärkt att göra digitalt, genom att be deltagaren ge sig ett nytt namn. På så vis får du också en uppfattning om den digitala närvaron.
Öppna Stäng
Kom ihåg! När ett samtal öppnas behöver det också finnas en plan för hur det stängs. Så att check in-övningen blir exakt så kort som det var tänkt.
Perspektiv
För att kunna leda en grupp på allra bästa sätt, behöver du förstå andras perspektiv. Det gör du enklast genom att helt enkelt sätt dig in i ett annat perspektiv/en annan synvinkel/utmana en vana. Exempel:
Låna en väns hund över helgen (du är kattälskare)
Gå upp 06 tre dagar i rad (du är van vid att sova till 07.30)
Sluta följa 15 st IG-konton, välj en (för dig) märklig hashtag och hitta andra konton att följa
Låt din vän/partner/kollega bestämma en upplevelse åt dig
Lyssna på två avsnitt av en podd du aldrig hört talas om innan
Leta fram ett matrecept från ett land du aldrig varit i och laga det
Intervjua en av dina äldre släktingar om deras uppväxt
Låt ett barn välja en film åt dig
Gå in i en bokaffär och be personen i kassan välja en bok åt dig
Skriv upp 6 restauranger du inte varit på och slå tärning om vart du ska äta
Gå in på en biograf och be personen i kassan välja film åt dig
Lägg fem timmar på ett valfritt språk i Duolingo
När börjar det?
När du vill! Sätt ihop en grupp bara. Eller be Charlotta om hjälp.
Varje grupp behöver vara 6 personer för att starta och som flest 12 personer.
Att facilitera en kurs om facilitering sätter själva facilitatorn på prov. Charlotta är förberedd, genomtänkt och briljant. Hon delar generöst med sig av med- och motgångar och fick mig att se saker i nytt ljus och ur nya perspektiv. Kursen är utvecklande på både ett professionellt och ett personligt plan. Och rolig!
Det var verkligen en härlig och upplysande kurs. Viktiga verktyg för livet och jobbet framöver. Jag har aldrig upplevt gruppen så enade som efter allt. Verkligen fint att se och uppleva. Du berörde mig och dem.
Ville bara säga TACK! Vilken otroligt givande kurs du höll för oss. Alla i personalen hade en gemensam samling igår och reflekterade över vad vi lärt oss på kurserna vi gått. Vår grupp fullkomligen öste lovord över dig. Det kändes som att ”Charlotta Rydholm fanclub” satt i aulan.